Kolik stojí provoz auta (nejen) v Christianii

V Christianii se za dobu činnosti vystřídalo několik aut nebo jejich zbytků. Mimoděčně jsme během let dospěli k něčemu, co se dost podobá carsharingu. V následujících řádcích bude stručný přehled, kolik to všechno stálo a stojí. Chtěl bych tím mimo jiné vyvrátit rozšířenou pověru, že náklady na provoz samohybů spočívají jen v ceně projetého paliva. Smutná pravda je taková, že k ropě je potřeba připočíst náklady na servis, rozdíl mezi kupní a prodejní cenou (dojde-li k prodeji, což se nám zatím nestalo), a taky poplatky státu a různé pojistky. Viz přehled:

VAZ 2108 - Lada Samara 1300, r. v. 1989 - nekrolog zde

majitel: Ondra
čas: červenec 2007 - srpen 2008
najeto: 13 790 km
celkové náklady: 42 635 Kč = 3,08 Kč/km
z toho:
- kupní cena: 5 300,- (=0,38 Kč/km; auto dále neprodáno - skončilo v Remetu)
- ropa: 26 717,- (=1,91 Kč/km; spotřeba 6,45 l / 100 km)
- servis: 5 227,- (=0,38 Kč/km; jen nejnutnější opravy, nákup ojetých pneumatik místo ještě ojetějších)
- byrokracie: 5191,- (=0,38 Kč/km; přepis, povinné ručení, lékárnička)

Poučení: velmi levný stroj pro skromné dobrodruhy - tedy mírně nebezpečný posádce i jejímu okolí, většinou schopný se nějak doplížit z bodu A do bodu B, ale nikdy nebudete předem vědět, kdy i tuto elementární schopnost ztratí. První potřeba větších investic znamená obvykle buď zamáčknutí slzy a kovošrot, nebo martyrium popsané dále. V našem případě to byla spojka a blížící se STK - Remet byl jasná volba.
Při dnešních cenách paliv apod. lze s obdobným vozem a pořádným kusem štěstí dosáhnout 3,50 Kč/km. Nicméně, byly to se Samarou hezké týdny, ale radši už bych to neriskoval znova.

Renault 19 GTS, r. v. 1991 - "Nácínek"

majitel: Christiania (dar od Tomáše J.)
čas: prosinec 2008 - podzim 2009
najeto: asi 1 850 km (přesně nevíme - tachometr se už kdysi dávno zastavil na hodnotě přes 300 tis. km)
celkové náklady: asi 13 000 Kč = asi 7 Kč/km
z toho:
- kupní cena: 0,- (dar, tak trochu danajský, nicméně děkujeme; auto dále neprodáno - skončilo v Remetu)
- ropa: asi 5 200,- (= asi 2,80 Kč/km; spotřeba kolem 10 l / 100 km)
- servis: asi 600,- (=asi 0,30 Kč/km; jen jedna výměna oleje v záchvatu optimismu)
- byrokracie: asi 7 200,- (= asi 3,90 Kč/km; přepis, povinné ručení)

Poučení: mrtví se mají pohřbít, ne rozhýbávat. Takto by to asi dopadlo, kdybych se pokusil Samaru resuscitovat místo odtahu do hutí. Auto, ve kterém víc věcí nefungovalo než fungovalo, baterku bylo potřeba vždy po jízdě odpojit a v zimě i vyndat, motor akutně hrozil vypadnutím z vozu, a tak dále. Vzpomínáme se směsí pobavení a hrůzy.

FIAT Ducato Panorama 1.9 TD, r. v. 1991 - "Xenofob"

majitel: Christiania
čas: prosinec 2008 - dosud (článek psán ke konci roku 2011)
najeto: 54 250 km (z toho 13% Christiania, 38% Ondra, 49% různí jiní lidé v rámci zmiňovaného sdílení)
celkové náklady: 277 587 Kč = 5,12 Kč/km
z toho:
- kupní cena: 44 800,- (=0,83 Kč/km; tato složka by se teoreticky dala trošku snížit prodejem)
- ropa: 125 160,- (=2,31 Kč/km; spotřeba 8,20 l / 100 km)
- servis: 83 164,- (=1,53 Kč/km; to je hodně, ale už je z toho celkem vypiplané auto, i když tak nevypadá)
- byrokracie: 24 463,- (=0,45 Kč/km; přepis, povinné ručení, dálniční známky, ...)

Poučení: když auto, tak aby se s ním dalo postavit Krákor, odvézt kapelu na turné, nebo tlupu přátel a psů na dovolenou na východ. Zájem o mikrobus byl a stále je značný, Xenofob(= je velký a bílý) už se skoro zaplatil - jednu chvilku už bylo skóre 4,94 Kč/km, ale přicházející zima to zase trochu zdvihla. Kvůli komplikovanému systému slev a zásahům agentury "Dvojí metr" ho ještě chvíli musím udržet v chodu, aby se vyplatil i mně - zatím mám osobní "subskóre" 6,27 Kč/km, a to se mi nelíbí. Vypadá to ale celkem nadějně. Jen nabourat bych v něm asi nechtěl.

Citroën Evasion 1.9 TD, r. v. 1998

majitel: Ondra
čas: březen 2011 - dosud (článek psán ke konci roku 2011)
najeto: 20 269 km (z toho 59% Ondra, 41% Christiania, Sopel a různí jiní lidé v rámci sdílení)
celkové náklady: 132 153 Kč = 6,52 Kč/km (při hypotetickém prodeji 5,02 Kč/km)
z toho:
- kupní cena: 49 500,- (=2,44 Kč/km; kdybych auto za 35 tis. prodal, klesne tato složka na 0,72 Kč/km)
(střízlivá hypotéza prodejní ceny: 30 000,- = minus 1,48 Kč/km; tuto položku neuvažuju, protože kdykoliv mi může auto někdo ukrást, omotat ho o strom, nebo ho mimozemšťani unesou na pokusy)
- ropa: 51 394,- (=2,54 Kč/km; spotřeba 7,42 l / 100 km)
- servis: 19 851,- (=0,98 Kč/km; rozvody, brzdy, pneumatiky, ...)
- byrokracie: 11 408,- (=0,56 Kč/km; přepis, povinné ručení, dálniční známky, ...)

Poučení: sdílení jednoho mikrobusu přineslo spoustu časoprostorových konfliktů - na jeden víkend se třeba sešly dva, tři nebo i čtyři požadavky. V takových chvílích jsem začal uvažovat o doplnění vozového parku - nejlíp něčím nižším (kvůli trajektu na Island), a taky pohodlnějším (kvůli občasnému převozu babiček a vůbec pro blaho posádek). Na moudřejší závěry je zatím asi brzo.
Třetí auto kupovat určitě nebudu - se dvěma auty je pro jednoho obyvatele paneláku práce tak akorát. Možná se ale brzo v naší stáji objeví auto jednoho nejmenovaného zvukaře, kterému jeho vášeň pro italské stroje trochu přerostla přes peněženku. Pokud někdy vymění spojku a olej, budeme mít snad ke dvěma mastodontům menší, rychlejší a hlavně levnější zálohu.

Kalendář akcí

«  
  »
M T W T F S S
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31