D N O #23
POVRCHNY A PODVRHY K čemu je dno, když máme břehy, k čemu křídla když doba je ulítlá a modální rádoby hradby se drolí?! Nobelovu cenu za chemii získala v roce 2015 trojice vědců za objevy modifikace DNA … Proti neustále stoupající záplavě buduje se hráz (ráz naráz!) Je mi to DNO je/dno. „Proti neustále stoupající záplavě nepotřebných a špatných knih by měly být hrází literární časopisy …“ Kdyby však existoval časopis podle výše zmíněné představy Schopenhauerovy, tak by mu hrozilo, že prosákne. U hráze je totiž DNO v největší hloubce. Ale i tak dno představuje jen zahalený povrch. Stručně řečeno – na povrch (který je manifestací toho co se nalézá po ním, co zahaluje a tají) se díváme zpravidla naprosto povrchně. Přitom je základem lidské orientace. Povrch je průsečíkem protichůdných sil, něčím co je filosoficky podceněno, ba pře/hlíženo (že se z něho můžeme vznésti nás ovšemže těší a osvěžuje …) Kulatý subjekt vyžaduje klouby, povrch je však plochý. „Obraz je plocha, která má význam a na níž se obrazové prvky k sobě chovají magicky. Magie je forma existence, jíž odpovídá věčný návrat téhož. Význam obrazů spočívá na povrchu. Člověk jej může postihnout jediným pohledem ale potom zůstane povrchním. Chce-li člověk význam prohloubit, to znamená: chce-li zrekonstruovat abstrahované dimenze, musí pohledu dovolit, aby povrch bedlivě ohledal.“ říká Vilém Flusser. O něco takového se snaží i třiadvacáté DNO. Symboly se hemží, úkolem je přežít. Vizuální je vzápětí verbalizováno a posléze vokalizováno. Rozum pak vede k zapomnění toho, že popis (zobrazeného a obráceného) je pouze popisem. Sebekritika (tzn. schopnost kritiky noetických možností subjektu) je nicméně dokladem toho, že se pozorovatel může stát pozorovaným. Jeho pohled pak sleduje komplexní cestu, která je utvářena jak strukturou obrazu, tak intencí pozorovatele. „Ještě jednou si to celé projděte a promyslete – neoslovil vás náhodou nedávno někdo na nádraží … a nestojí právě vedle vás. Náhodná shoda okolností. Správně, třiadvacítka … toho se už nezbavíte.“ |
D N O #23 [zima 2016]
Obsah: |