Sun Ra
Sun Ra se narodil jako Herman Poole Blount 22. května 1914 v Alabamě. Prožil dětství negerského parchanta na americkém jihu. Proslul jako plodný free jazzový skladatel, kapelník Sun Ra Archestra, hráč na klávesové nástroje a syntezátory. Vedle toho byl básníkem … vytvořil afrofuturistickou kosmologii.
Tělo se proměnilo v něco jiného. Viděl jsem skrze sebe. A pomyslel jsem si, že nejsem z lidského druhu. Přistál jsem na planetě, která se ukázala být Saturnem … teleportovali mě tam. Možná, že si se mnou chtěli jenom promluvit. Všichni měli v uších malé anténky … malé anténky v očích. Octli jsme spolu na jednom jevišti. Mluvili ke mně. Varovali mě … abych nechal školy, že mi hrozí velké nebezpečí … svět se ponoří do chaosu … budu hovořit hudbou a svět bude naslouchat. Toto mi sdělili. Tato vidění měl Sun Ra v roce 1936 – dobrých deset let před vznikem ufologie.
Za svou kariéru prošel celou řadou stylových proměn: ragtime, swing, bebop, free jazz … od hráče na klávesové nástroje v dobových big bandech po The Arkestra ansábl proměnlivého tvaru. Sun Ra během své přítomnosti na Zemi nahrál přes tisíc skladeb, což ho činí jedním z nejagilnějších hudebníků 20. století.
Sun Ra odmítal slovo filosofie a svůj světonázor ztotožnil s rovnicí. Filosofie vychází z teorie a abstraktního uvažování, zatímco on pracuje s logikou a pragmatismem. Sun Ra ve své tvorbě spojuje hudbu, mýtus a divadelní představení v soustavě svérázných rovnic.
Během Druhé světové války odepřel nastoupit vojenskou službu a za trest pobyl v káznici. Ve vězení trpěl situační poruchou chování, vykazoval sklony k suicidu a měl strach ze sexuálního zneužití.
V naší době užitkové se člověk vysmívá Boží existenci. Jeho zmatené myšlení podlehlo fantasmagorii hmoty. Ztratil se stezce, která vedla ke hvězdám.
Po propuštění z vězení a smrti milované tety Idy odchází do Chicaga. Na severu pomalu bublal černošský aktivismus. Po prvotním nadšení fight for your right přicházejí šedesátá léta, kdy přetlak expanduje. Vedle uvolnění dochází k vlně násilných výstřelků. Dostavuje se rozčarování …
Sun Ra ve své věrouce spojuje kabalu, rozenkruciánství, numerologii, staroegyptskou mystiku spolu s černým nacionalismem. Souhvězdí Sun Ra vykazuje gnostické linky … oponuje tvrzení, že Bůh většiny monotheistických náboženství nebyl bůh stvořitel – dovršení božství – nýbrž marginalizované ďáblovo dítko.
Sun Ra si vědomě udržoval odstup od Bible. Byl si vědom, že byla používána jako nástoj, který posvěcoval nadřazenost bílé rasy. Ve svých textech často parafrázoval a přepisoval biblická témata. Hledal skryté významy.
V šedesátých letech pobývá v New Yorku. Stává se jedním z protagonistů beatnického hnutí a jeho free jazz s nadšením přijímaly děti květin. V roce 1971 vyučuje na Kalifornské universitě v Berkeley na fakultě Afroamerických studií. Kurs Černý muž ve vesmíru se stal podkladem pro jeho jediný film Space Is the Place. Hříčka se pohybuje na pomezí komedie, muzikálu a černohumorné burlesky. Sun Ra hraje v karty s velkým pasákem – černochem navlečeným do bělostného kvádra – o osud černé rasy: Černé lidi pravda neoslovuje. Touží slyšet lži. Žijí ve lžích … svalují všechnu vinu na bílé lidi, avšak to jsou jen loutky a figurky na šachovnici vedené nějakou vnější silou, která s potěšením sleduje děj z pohodlí polstrovaného křesla.
Začátkem sedmdesátých let se Sun Ra definitivně usazuje ve Philadelphii, odkud The Archestra operuje až do jeho repatriace zpět na Saturn 30. května 1993.
Relevantní odkazy:
The Sun Ra Arkestra
oficiální stránky kapely
Sun Ra na Discogs
diskografie The Sun Ra Arkestra se vším všudy
Rok Sun Ra
článek Jana Faixe pro časopis His Voice
Omniverse Sun Ra
Číslo časopisu The Wire věnované Sun Ra
DNO #24
Buď tma!