Špinavý nádobí
Někdy kolem roku 1975 se na mlýně Čendy Zlámala kdesi u Příbrami začala scházet podivná a veselá společnost vlasatých lidiček, z nichž mnozí byli hudebníci z různých skupin. Na onom mlýně se pořádaly mejdany a muzikantské Jam sessiony, přičemž tím hlavním Jádrem byli členové kapel Etc … (Mišík, Hrubý, Padrúněk a spol.) a Expanze (Jelínek, Plech, Trnavský, Pavlíček). Jamovat tam jezdili ještě třeba Slávek Janda (tehdy Abraam) nebo Milan Broum (tehdy Perpetuum Mobile) a někteří další. „Mládež delších vlasů a svobodných názorů“ tu pařila a hrála bez Jakýchkoli problémů – mlýn se totiž nacházel uprostřed polí, daleko od „civilizovaných“ oblastí normalizovaného Československa. Máničky se tu společně veselily a občas připomínaly jakousi hippie komunu. A zde také během nekonečných zkoušek vyrostla nová generace muzikantů, která měla ovlivňovat tvář našeho rocku jak ve druhé polovině 70. let, tak i v letech osmdesátých.
(zdroj: seriál Bigbít)
Kapelu zakládají v roce 1974 Habada, Pospíšil a Křižák pod názvem „Psycho“. Do r.'82 několikrát přerušena činnost (rozpady, kriminály, blázince); změněn název na Špinavý nádobí. V letech 1982–1991 další rozpady, část Špinavého nádobí odchází do kapely Anarchistické žestě, zbytek hraje pod názvem Kdyby tisíc periskopů. Od roku 1994 hraje Špinavé nádobí nepravidelně ve staronové sestavě.
rozhovor fida s křižákem
Špinavý Nádobí vzniklo z lidí okolo příbramskýho mlejna, mohl bys nám mladším generacím objasnit co si pod těmi pojmy představit?
Tohle je jediná oficiální zmínka o mlejně.Ovšem takto si to nyní malujou ty popmuzikové.Ze totiž byli nej-důležitější.V tý době zas tak důležitý nebyli.Perfektní byl Jirka Jelínek.Ten tam taky dotáh Etc když neměli kde zkoušet.
Jinak mlejn nepatřil Čendovi ale jedný stařence, která ho pronajala, oficiálně byl pronájem na Čendu, Karla R. a Bertu, kteří jediný tam trvale žili. (m.j.Čenda s Tarasem se mnou hráli nějakej čas v „Incest is Best“) Jinak nejvíc a až do jeho smrti sem kámošil s Bertou, býval to nejlepší českej kytarista, kterej nikdy nevystupoval mimo mlejn (za bolševika). Učil se od něj Jelínek i Pavlíček. Celou dlouho dobu sme spolu vedli spor co je pro bigbít důležitější, jestli projev nebo instrumentální dokonalost. Až po letech sme šli oba na kompromis, dokonce kolem 92r. sme se domluvili, že už bysme konečně spolu měli hrát, ale nakonec rozšlapal kazetu, kerou jsem mu do Čech poslal … Byl trochu jinde. Umřel, myslím v 99, puklo mu srdce, když čekal na gauči až mu mladá křepelka uvaří čaj.
Čenda přijel jednou na naše vystoupeni (hráli jsme tam ještě s kapelou Berty, v 97 v příbramským divadle) a byl totálně mimo, furt nosil s sebou baskytaru a furt hrál, u stolu, na hajzlu furt.
Karel R. emigroval a po listopadu prý akorát poslal dopis, že se do týhle zkurvený země už nikdy nechce dostat. Seděl jsem s ním těsně než zdrh v jedný nádražní restauraci a měl takovou stihu z udavačů, že je viděl u každýho stolu, bylo to na psychiatra. To sem se akorát vrátil z krimu a netušil jsem, že člověk, kterej zařídil abych konečně dostal práci a u kterýho jsem dělal závozník, je na mě nasazenej …
Na Mlejn jezdilo spoustu lidí ať už z ándroše nebo z alternativní scény, nebo mániček z různejch končin. Připadalo nám, že STB byli rádi, že nás maj pohromadě, občas tam vtrhli, udělali dusno (jednou jsem zažil, že jim velel rusák!!!) ale zavřeli to až v 82, oficiálně kvůli dojezdu závodu míru na stadion Baníku, který byl nedaleko. Mě brali v tý druhý polovině jako takovýho toho propagátora zavrženíhodných myšlenek (podle písemností u něj nalezených má jmenovaný nízkou až zvrácenou morálku a zcela převrácený světový názor) a proto jsem si to z toho základu mlejna asi nejvíc odskákal, furt po mě šli …
Čendu akorát zavřeli až po skončení mlejna za tři pytle trávy co měl ve sklepě, podepsal pak spolupráci a mě to ty kurvy u výslechu řekli, tak když mě propustili tak sem ho polil pivem, poflusal a on se přiznal, že to podepsal aby ho pustili z vazby, podle mě nikdy nic neprásk, m.j. brzy potom mu hrklo a už by asi pro ně byl i nepoužitelnej …
Dneska si na mlejn vzpomene jedině Pavel Zajíček a Jirka Chmel , no a pak Filgas a Martin Číhal , ostatní buť jsou mrtvý, zblbli z chlastu a nebo se zcela znormalizovali a nebo jsou v emigraci …
Byla to první chalupa v Čechách, dodneška mám zafixovanej ten mlejnskej divnej smrad … všichni sme jím byli načichlý … jo, jo, byla to parádní doba … každej hrál s každým, když měl náladu, kalilo se z lahví od mlíka sudový černý pivo, pak bylo všechno slepený …
Zmínil jsi že Tě komunisti zašili, co si našli jako důvod?
S tím vězením to byla klasika. Ožral jsem se ve správnou chvíli na správným místě a našetřil tak na starý kolena odškodnili mě asi 200 000.
Byl to takovej průser mániček ve Kdyni, psal o tom Pele v „…a bude hůř“. V podstatě to byla policejní provokace ale asi nepočítali s tím, že máničky se nedaj a že jich bude tolik (odhady od 1000–1500).Taková malá válka, rozehnala to až přivolaná armáda, policajti prohrávali. Já měl tu smůlu, že jsem byl vcelku nápadnej a ještě jsem z nějakýho podstavce dával k dobru svoje moudra o svobodě a demokracii a prej vyzýval k dalším útokům (oni totiž před námi byli policajti nuceni několikrát ustoupit a skrýt se v místní sokolovně, každej jejich útok jsme my hrdině odrazili …) No když mě chytli měli opravdu radost, dokonce i soudruzi v Příbrami zajásali. Celkem nás odsoudili asi padesát po skupinkách a mě chtěli napálit, že jsem to organizoval. Ta naše parta byla hlavní a tak se nás zastávali na různejch rádiích a taky charta 77, zahraniční media atp. docela to pomohlo, jelikož u soudu mluvili o mezinárodní ostudě, tak se to snažili nakonec zlehčit. Dostali jsme jen výtržnictví a útok na veřejnýho činitele (před tím těch paragrafů bylo požehnaněj. Čenda ze mlejna tam byl se mnou ale toho akorát vyslechli, vymluvil se, že tam byl s moji ségrou (prej zamilovanej). Tenkrát, když mě z vazby vezli na vyšetřeni do pakámy (znaleckej posudek), když mě vedli parkem, byl už tam „schovanej“ Vlasťa Filgas (z Posádkový Hudby Marného Slávy), STBáci mu dovolili mi donést cigára ale hned se ptali, jestli tam byl taky. Jak by ale moh, když byl v pakárně? Jasně, že ve Kdyni byl taky a bojoval.
Jak jsi pobyt za mřížemi vnímal?
V kriminále to zas tak strašný nebylo, potkal jsem tam pár dobrejch lidí. Celou tu dobu tam se mnou seděl Sahara (Duševní hrob, Precedens), Rákosník, Ajála atd. Bylo tam hodně zlobivejch mániček. Dokonce tam za mnou dorazili hoši z STB-hlavní město, tenkrát totiž v Příbrami ze sochy Gottwalda na náměstí udělali kosmonauta (docela si prej povyskočil) a že prej všechny cesty vedou ke mě … no chtěli mě postrašit a zlomit k podpisu (pak zase hezky výměnou za podmínečný propuštění a možnost studia VŠ), poslal jsem je do prdele a oni mi slíbili, že až se vrátím, že mi to předvedou. A předvedli …
Co ti předvedli? Mstili se?
Proč by se mstili? Stačí drobná, poctivá a usilovná práce a po čase jseš přesvědčenej, že neplatí jen pankáčský „no future“ ale že není ani žádná současnost a minulost se taky nějak zamlžila … No ale přežil jsem to narozdíl od jednoho kretena, kterýhona mě nasadili a při první nebo druhý návštěvě rodného města po listopadový taškařicí jsem se dozvěděl ,že mu někdo provrtal palici přesným výstřelem, takovej je svět …
Otočme list … V nejrůnějších obměnách a sestavách hrajete již od sedmdesátých let XX. stoleti dodnes, můžeš nastínit jak se kapela vyvíjela, a co její vývoj doprovázelo?
Tak především si zrovna nemyslím, že Špinavý nádobí i Psycho byly kapely v pravým slova smyslu.Vždycky to bylo stejný, byli období, kdy sme jen společně kalili a plánovali a byli období, kdy jsme dokonce i zkoušeli! Myslím, že vždycky šlo především o to, že jsme byli kámoši. Nikdy jsme neměli žádný ambice, kompromis s bolševikem jaksi nebylo to pravý, a tak nějaký halucinace o sražení Olympiku z trůnu českých loajálních vokálně instrumentálních skupin se neobjevily, jediný co z toho mohlo bejt byl průser a to, že tě pár známej uznale poplácalo po hrbu. V první sestavě šilenej Víťa ječel naše básničky a my k tomu vyluzovali zvuky, s Petrem a Milanem jsme zase byli zblblí z Doors, tak Petr vždycky zmáknul nějaký jejich bicí a já k tomu nalepil text a muziku (no zní to dost honosně). No a pak v období kdy po mě dost šli a byl jsem z toho značně v prdeli jsme se přeměnili na Špinavý nádobí … Tak jak se měnili kámoši, měnila se i sestava, šlo o to přežit v tom hnusu a při tom se i trochu pobavit, o nic víc. Takový ty kecy o vývoji a o tvůrčích obdobích přenechám těm, co tak rádi zvracej svý alternativní moudra v Noci s Andělem a podobnejch sračkách.
Kapela se transformovala, dalo by se řici ve vícegenerační, z původní sestavy mnoho nezbylo, jaky je Špinavý nádobí dnes?
V podstatě se zas tolik nezměnilo, žijem kde žijem. Tady v tý sestavě hrajem od 94 roku. Abych to upřesnil občas si někde zahrajem. Řikat, že jsme kapela by bylo asi dost silný kafe. Spíš jsme zase jen kámoši. Mladasové mají samozřejmě svůj Permon Balet, Víťa Holata a Jeník zas válej takovou podivnou vážnou hudbu v Šárek Bandu, Píčus si hraje na herce v Divadle na provázku, Venca si vyrábí svoje tapety atp … no a já jsem prase líný co nejradši ze všeho spí. Tak takový je Špinavý nádobí dnes.
Jak tvoříte? Jste rozházení po celé republice, což zřejmě neumožňuje pravidelně zkoušet. Vznikají nový věcí, nebo jde jen o vzpomínky?
V podstatě netvoříme, občas si můj tupěj mozek vzpomene na písničku, kterou jsem kdysi splácal, ukážu jí klukům (Luďa, Saša, Vlasta) na kytaru a oni bud řeknou nic moc a nebo s tim něco udělaj, většinou jim to nedá moc práce. Těžko by se taky tvořilo něco upřímnýho po teplý večeři na křesle v obejváku, kde bliká televizní obrazovka! A sračky vymejšlet nechci. Letos jsme zkoušeli (basa, bicí, kytara a já) jen jednou po zimním spánku před Erikovou akcí na Skleněnce. Dechy atp. nezkouši nikdy, protože pak by byly moc normální. Vono to vždycky nějak dopadne, není se čeho bát, kromě chlastu. A hlavně, o nic nejde.
Proč název Špinavý nádobí? Skrývá se za ním hlubší myšlenka?
Je to hodné hluboký. Já kdysi bydlel po svý babičce a ta za život nahromadila fůru nádobí, při běžný spotřebě jsem ho měsíc nemusel mejt, občas sem k sobě pozval lidi a děvčata, aby se z těch kytek všude kolem nepoblila to opláchla. Švadlena z kdysi kultovní pankáčský kapely Franta Mast řek, že bysme se měli radši jmenovat Špinavý nádobí … a bylo.
Co je hlavním kritériem pro konkrétní koncerty? Nemáš pocit že se objevujete pořád na těch stejných místech? Rádi se vracíte?
V podstatě hrajeme jen na akcích, který pořádá někdo z našich známejch. Pro nás je to v podstatě dnes jediná možnost jak se sejit a pochlastat a potkat ještě další starý kamarády. To, že se vykravíme na podiu k tomu patři ale není to hlavní důvod (většinou) proč na akce jezdíme. Často hrát nemůžeme nejen proto, že bychom to psychycky nezvládli, ale jsme rozházený po republice, takže sejít se dá práci a taky si myslím, že když touto činností chceš pobavit i sám sebe, a to je dost důležitý, není možný hrát obden po klubech.
Jak vnímáš vývoj kapel jako byly/jsou PPU nebo DG307? Mám na mysli dnešní stav který se od vašeho přístupu podstatně liší, myslím jistou formu komerční profesionalizace, oficielní vydavatelství, smlouvy s OSA atd …
Plastici byli kdysi dávno profesionální kapela, bolševik jim to ale zatrh protože narozdíl od většiny tehdejších bigbíťáků, nebyli ochotný přistoupit na jeho podmínky. Mohli se na to vysrat a rozběhnout se do jinejch kapel, nechat se ostříhat atp … zachovali se tak jak se zachovali a stal se z nich vedle Martina Jirouse symbol undergroundu. Myslím si, že právě Magor a následně jeho Plastici ukázali bezprizorním máničkám, že je šance přežít a nezblbnout i v tom rudým bordelu, a nebejt toho, nevím jak by se vyvíjel můj život a nejen můj. To, že dneska hraji za peníze je vlastně jen pokračování toho, co v 60-tých letech začali a co historická realita přerušila. Navíc jejich manažer, Martin Číhal, kdysi když jsem ještě hrál hlavně na kytaru, zpíval ve Špinavým nádobí, takže vím že to je dobrej člověk.
Pavel Zajíček si myslím žádný komercializaci nepropad, Dg-307 jsou dnes perfektní kapela, která zas tak často nehraje a jediný co se jí dá vytknout je to, že už nehrají podle mě nejkrásnější undergroundovou písničku: „Jsme dětma, který nestačili zestárnout a nebo šílenci, kteří nemohou padnout …“ Navíc ostatní Pavlovy aktivity, např. recitace s doprovodem violončela Pepy Klíče jsou hodně mimo jakýkoli pochybnosti …
K OSE se vyjadřovat nebudu, je to podle mě zájmovej kroužek, kterej měl to štěstí, že hodně poslanců považovalo v mládí za největší vodvaz nedělní čaje, na kterejch jim zahrálá nějaká normalizační vokálně-instrumentální hvězda. Lobbing. Bohužel si myslím, že ten zákon a nebo to jak ho OSA občas používá je v určitých případech v rozporu s ústavním právem na svobodu projevu, no ale v podstatě je mám na salámu stejně jako Pionýrskou organizaci a Spolek přátel žehu.
Jaká muzika se líbí Tobě? Tedy kromě Špinavýho nádobí?
Už nic moc neposlouchám ale vždycky se mi líbil anglo-americkej bigbít z přelomu 60/70let a samozřejmě českej underground a nezávislá scéna. Nedávno jsem zažil totální ranní pohodu při „koncertu“ Pepy Klíče jen pro Davida Bartoně a pro mě na zahrádce Davidovy chalupy. Z CD na mě zabral Erik Frič s Lachtanama, Pepa Klíč a taky jak si mi dal ty Idiot Crusoe. Občas si na videu pouštím Dášu Vokatou, nevím proč ale vždycky mi ty její písničky zvednou náladu … Jinak co se týče oficiální hudební scény napařil bych na její výplody 19% DPH, protože je to běžný spotřební zboží, který má dokonce i svý reklamy a na to seru.
Živá nahrávka z února 2001 je mimořádně vydařená, poslouží jako základ k oficielnímu vydání? Nebo máte něco jako „oficielně“ vydanou desku?
Nahrávání CD byl krutej mejdan, Venca Velát sehnal sponzora na chlast (podnikatele z Plzně) a tak jsme nejem my ale i kámoši pařili celou noc zadara na Barborce, ráno jsme měli studio zamluvený asi od 9:00 ale slezli jsme se až asi v 11 hodin, měli jsme dvě basy lahváčů, nějakou skotskou … přišli kámoši. Toho majitele studia náš přístup tak dostal, že začal kalit s náma. Nahráli jsme naživo asi tři písničky a všichni včetně studiáků jsme vyrazili kousek vedle do hospody na fernety a točený … Nakonec jsme to nahráli (bez propitýho času) asi za hodinu naostro a zvukařto upravil za další hodinu. Zaplatili jsme 1000 Kč. Kámošům jsme rozdali asi 300ks. No jinak si myslím, že oficiální deska je zbytečná, nedokážu si představit, že by za to někdo byl ochotnej zaplatit v obchodě … Navíc teď Jarda Chromek z Olomouce převede nějaký naše vystoupení(asi tři) z videa na DVD … to budem pašáci!
Špitá se, že Lábus vás chce vydat pod svým Guerilla records?
Občas o tom s Lábusem prohodíme pár slov. To jeho mapování českýho undergroundu je dost obdivuhodná činost v době, kdy se skoro každej žene za úspěchem a prachama … no zase se mi chce trochu blejt z toho českýho poskakování za americkým snem … Líbí se mi, že Lábus na to sere a vydává perly jako starý Dégečka a Umělý hmoty …
Špinavý nádobí je neodmyslitelně spjato s obrazy Davida Bartoně, jste přáteli, nebo se pouze umělecky doplňujete, jak jste na sebe přišli a ve kterém obdobi?
S Davidem jsme se seznámili před léty po jeho vernisáži, kterou uváděl Magor. Seděli jsme na Báře a on nás pak odvez domů. Je to výbornej člověk a umění s tím nemá nic společnýho. Jeho obrázky mám rád, protože si myslím, že si v nich na nic nehraje, jsou upřímný, jako může bejt upřímná třeba básnička. Ale kdyby nemaloval byl by můj vztah k němu stejnej, otázkou ale je, jestli bychom se potkali. A to nevíš , že s manželkou vyrábí krásný hrnečky, talíře atp.?
Ale existuje jistý obraz, na němž se vyskytují podobizny členů Špinavý nádobí …
Dřív než David nás namalovala jeho tenkrát jedenáctiletá dcera, ten její obrázek jsme použili na obal CD. Jinak David namaloval hodně podobizen ale i krajin a dost často jsme s jeho obrázky hráli. Navíc každej rok zdobí Magorovu stodolu … Je taky srandovní, že David většinu lidí maluje jako obludy a jen já jsem na jeho obrázku krasavec, no ale asi to je tím, že v reálu jsem obluda. Howg!!!
Vzkážeš nějaké moudro čtenářům krasavče?
Myslím,že na moudra je v týhle divný zemi hodně jinejch, větších pašáků … a že je do nás hrnou bez slitování …