Luboš Vlach – Rozkvět idiotů aneb poněkud zpozdilá recenze cd

Vždyť co slovo pustá lež.
Co člověk to podlá veš.
Idiot Crusoe, idiot Crusoe!“
(Carlos)

Prvni kompakt IDIOT C. vyšel na podzim devětadevadesátého roku před našim letopočtem. Rozjařen touto senzaci jsem („hnedtenden“) nadrásal (následující) „aktuální“ recenzi.

Nejpozoruhodnějšl české undergroundové skupiny tohoto času jsou zjevně IDIOTI & ŠÍLENCI, tedy Idiot Crusoe a Insania, zdánlivě si navzájem zcela nepodobné.

Zatímco Insania vydává desku za deskou, v pravidelných intervalech, Idiot C. vydávají své první CD po osmi letech nepravidelného, leč nezapomenutelného, hraní. Pro specifický druh subkulturních šíblů se IDIOTI stali pojmem, ať nedím, prorockým. Proto je jistě potěšující, že se nyní konečně presentuje i na CD nosiči. Album se jmenuje „Tajemství Homérovy nálady“.

(…) invaze Idiotismu všude, leč Idioti nikde. Pouze jen a jediné ve vetešnictví „U sedmi švábů“ koupíš za pár babek toto CD skvělé, báječné, jedinečné, úchvatné, neodolatelné, zkrátka neuvěřitelné hudební skupiny IDIOT CRUSOE. (Vetešnictví „U sedmi švábů“ je výhradní distributor Idiotů pro země EU.) Zmíněný podnik hledej na Starém Brně (roh Laitnerova-Anenská). „Na Anenské“ je ohyzdný restaurant (x-té cenové skupiny), kde je můžeš potkat – IDIOTY – aň si nezúčastněně hledí chmeloviny či co, tady na Starém Brně, pár metni kolmo pod rodným domem Kurta Gödela, jeho duch se tu válí a undergroundi … jednoduše JINÝ svět. Tedy svět Idiotů není z tohoto světa, ten je jiný, jejich hudba – koncentrát radosti, taneční rej/ráj a ještě jednou očistec. (Kdo nevěří, ať tam běží … tam … do Stínadel, na Staré Brno, do vetešnictví „U sedmi švábů“, bez meškání, neboť Idiot C. vydal počet - –kompaklně– a náklad je krutě limitován. Nic proti ničemu, zajisté, všechno však proti všemu a tak: LONG LIVE UNDERGROUND (a světlo věčné ať mu svítí …).

Přehmaty? Přeřeky? Chyby? To nevíte, že chyba je kognitivní prostředek prvořadého významu? Rap-li? Celá slavná pedagogická věda dosud nepřišla na nic lepšího, než na to, že chybami se učí. (Tak učí.) Vadí, jsou-li rapli? Ne, to nevadí, to se hodí; RAP sem, RAP tam, i Friedrich N. bláznil, ale nadarmo nezapsal: „Čistému vše čisté, tak ústy mluví nevinný.“ (mínll sv. Pavla) „já však pravím vám, že sviní se všechno zasviní.“ Jaká jasnozřivost … svatého Pavla, svatého Homéra, svatého Ambrože a všech Idiotů svatých, Homéra v mrákotách, básníka –pro BOHA– stane se, zase asi přebral, svlékne se, prý že recitace, autorské čtení, Pána jeho!!!

Idioti milí lidé, jaké básně, jaké písně, jak výsostné idiotismy (viz Latinsko-český slovník, '96, str. 213, heslo: IDIOTISMUS = zvláštnost mluvy, řeči) – ano, zvláštní (idiot v překladu do jazyka českého znamená soukromník) a obzvlášť zvláštní „Tajemství Homérovy nálady“. A proto: ať žije idiotismus

Každá sranda ovšem něco stojí; nicméně sranda se pozná podle toho, že za to stojí. Viz spis DRa ŠIMSY – „Ošetření duševně chorých“, str. 233–241; nakl. Otto: „Nemá-li člověk zdravý mozek, trpí duše. Právě zde je podán makavý důkaz, jak duše závisí na těle. (…) Někteří IDIOTI jeví trochu duševního života, učí se nějaké hrubé práci, dovedou zpívali, někteří mají zvláštní nadání hudební, paměť pro čísla (některý ostrůvek mozku je zvláště činný). Jsou to lidé zlostní, potutelní, přítulní i ochotní, napodobí vše jako opice (…) O léčbě blbosti není řeči, jen o výchově, kde se z ubohých tvorů trpělivostí dá přece něco vypěstovati. Idioty doma chovati je nebezpečné a také je to i zbytečné plýtváni energií. (…) Uznáváme, že mnoho a snad vše zaviňují poměry sociální, ale takové děti musí společnost sbírali ve vlastním zájmu, odebrali je rodičům neschopným – a pěstovati z nich lidi. Jinak se stanou zločinci. Proto více polepšoven a vychovatelen!“

Pročež: Ať žije idiotismus! Ať žiji idiotské básně a písně! Ať žije †MUDr. Šimsa!

Idiot C. na CD – ať žije! Nevím, jestli to není záměr, ale chybí veškerá obligátní technická data. Informace o místé a času, kde a kdy byla nahrávka pořízena, a nevím ani jestli to někoho vůbec zajímá, ale materiál tohoto disku pochází z koncertu v Harlemu na velikonoční pondělí '999. Nedostatek technických informaci je však bohatě kompenzován v přiložené knížce kolekcí textů Homéra, Carlose plus spřízněných duší. Luxusní, ručně číslovaná edice je doplněna otvírákem lahví a propisovačkou s motem „Tajemství Homérovy nálady“ …

Celkově? Nářez!!! Viz textový fragment z přílohy: „Je opravdu dobré, že se takovéhle věci ještě dějí. Je jasné, že (…) a za další Homér byl vždy tím symbolem, nebo snad výstražným znamením, nebo snad je to tak v pořádku.“

Přesně tak!!! A nejulítlejší nás drží pevně při zemi.

Prosím o nášup!

Kalendář akcí