Hadry z těla – recenze

Kraj kolem Litomyšle a město samo má zvláštní postavení. Ač mimo hlavní dálniční tahy, mimo zájem médií a velké politiky, vznáší se nad ním těžko pojmenovatelná, zato však všudypřítomná aura. Je nasátá bohatou kulturní tradicí a historií. Hadry z těla do tohoto kraje patří a zdá se, že mu svým debutovým albem Na starý časy její členové chtěli vzdát hold. Kapela našla zalíbení v jiskrném křepčení středověkých muzikantů a její hudební kořeny sahají až k časům mýtických pohanů sedících u ohňů spřádaje dávno zapomenutá vyprávění. Lidé byli v těch dobách úzce spjati s přírodou a jejími živly. Ty prostupují celou nahrávku. Obzvláště vítr vám v uších zavane nejen z několika textů písní. Mají ho rádi, protože v dobách, kdy ještě nebyly vlaky, auta nebo hřebeny, si mohl člověk učesat vlasy jenom v pořádným větru, dodává člen kapely Vítek. Odkaz ke starým časům zprostředkují také nástroje, které ve skladbách zaznívají. Krom těch tradičních, které vytvářejí rytmickou linku a melodie, uslyšíte loutnu, brumbli či niněru. Atmosféru námořnických popěvků či irských pubů přibližuje tahací harmonika a banjo. V písničkách zaznívají dechové nástroje a prostor dostanou i housle.

Celá nahrávka si drží jednotnou linku, na čemž si dala kapela zřejmě záležet. Přesto se dočkáme drobných zvratů. Od rychlejších skladeb přejde nahrávka ke klidnějším polohám, které umocňují sdělení obsažené v textech. Posluchač se tak může do skladeb více ponořit, nechat se polapit a vtáhnout do hry se slovy a náladami. Zdá se, že kapela nachází smysl v tomto neukončeném ději vzájemného ovlivňování (s divákem navzájem), inspirování a povzbuzování a dokud toto bude probíhat, má tato kapela smysl, jak opět shrnuje za kapelu Vítek.

Myslím, že sílu kapely oceníte ponejvíce při živém vystoupeni, kde velmi snadno podlehnete jejich charismatickému projevu spolu s rozverně poskakujícím davem. Jejich hudba dokonale evokuje také atmosféru dřevěných hospůdek a cinkajících žejdlíků s pivem, kam neodmyslitelně tato folk-punková formace patří.

kovi

Kalendář akcí

M T W T F S S